Velkommen til fagdag i begynneropplæring
- Skriving fra første skoledag
Målgruppe: Lærere som skal jobbe på 1. trinn 2019/20, skoleledere og PPT
Tidspunkt og sted: Onsdag 12. juni kl. 09.00 – 15.00, Rådhuset Støren
Foredragsholdere: Iris Hansson Myran og Kathrine Vik Tollaksen (Skrivesenteret, NTNU)
Påmelding: Innen: onsdag 29. mai. Se skjema for påmelding lengre ned på siden
Samlingen dekkes av DEKOM-midler og er gratis. Det serveres en enkel lunsj.
Regjeringens ambisjon er at det skal finnes nok lærere som er eksperter på begynneropplæring, til å gi alle barn en god start i skoleløpet. Hva betyr det å være en ekspert på begynneropplæring?
Mål for dagen: Få kjennskap til hva som kjennetegner god begynneropplæring i skriving
Innhold for dagen:
- Ulike skrivere på første trinn
- Å bygge stillas rundt elevenes skriving
- Å arbeide med bokstaver
- Lek som inngang til kreativ og meningsfylt læring
- Ulike tilnærminger til skriving
- Å skrive på fagets premisser
- Praktiske eksempler på hvordan iscenesette skriveopplæring for de yngste elevene
Oppdrag i forkant av fagdagen:
Les og jobb med artikkelen; "Skriving fra første dag - hvis skolen er forberedt", av Iris Hansson Myran (NTNU) og Anne Håland (UiS). Kursholderen ønsker at dere leser, og jobber med denne artikkelen på teamet deres; enten om det er flere lærere på samme skole som skal ha 1. klasse til høsten, eller at dere involverer hele 1.-4. trinnsteamet.
Artikkel: Skriving fra første dag
Leseark til oppgave
Når du/dere leser artikkelen bruker dere en av disse metodene:
- Leseark: Noter ned stikkord du tenker er interessante. Diskuter disse punktene med en kollega.
- Les og si noe. Samarbeid med en kollega. Bytt på å lese og si noe. Les ett og ett avsnitt høyt. Den som ikke leser, skal lytte og si noe om det avsnittet som nettopp er lest.
- Det handler om …
- Jeg tenker/tror at …
- Jeg lurer på hvorfor …
- Det var interessant at … osv.
De to som samarbeider kan enten oppsummere etter hvert avsnitt eller helt til slutt. Hva betyr det vi har lest for vår praksis?