Planleggingsdag, 29. nov 2019 om
FAGFORNYELSEN
Takk for flott gjennomført dag!
Her finner dere presentasjoner fra planleggingsdagene:
(Presentasjonene legges ut fortløpende)
Røros:
Læreplanforståelse ved forelesere Ragnhild S. Lyng og Bjørn Rist:
Læreplanforståelse Røros
Bærekraftig utvikling ved foreleser Bård Knutsen:
Bærekraftig utvikling Røros
Demokrati og medborgerskap ved foreleser Oddveig Storstad:
Presentasjon kommer!
Støren:
Innledning ved Marit Sofie Ishoel og Linda Merete Svanholm:
Innledning Støren
Læreplanforståelse ved foreleser Svein Erik Andreassen:
Læreplanforståelse Støren
Folkehelse og livsmestring ved foreleser Anne Torhild Klomsten:
Folkehelse og livsmestring
Dybdelæring ved foreleser Arne Johannes Aasen:
Dybdelæring
Programmering ved forelesere Marit Rimereit Bjørtomt og
John Henrik Hanssen:
Presentasjon programmering
Lenke til "intro programmering": https://musikkmidtbygda.wixsite.com/koding
Demokrati og medborgerskap ved foreleser Gunnar Grut:
Demokrati og medborgerskap
Vedlegg demokrati og medborgerskap i læreplanen
Vedlegg demokrati og medborgerskap
Bærekraftig utvikling ved foreleser Alex Strømme:
Bærekraftig utvikling Støren
5E modellen bærekraftig utvikling
Artikkel bærekraftig utvikling
Postermal bærekraftig utvikling 1
Postermal bærekraftig utvikling fra Natursekken.no
Gauldalsregionen har gleden av å invitere til felles planleggingsdag for alle ansatte i skolene, PPT og voksenopplæringa.
|
|
Mål for dagen
Forberede alle ansatte i skolene, PPT og Voksenopplæringa på deler av innholdet i Fagfornyelsen 2020. For å nå målet, vil vi fokuseres på områdene; læreplanforståelse, de tre tverrfaglige temaene i ny læreplan, dybdelæring og programmering.
For best mulig utbytte av dagen, se for- og etterarbeid lengre ned på siden
Planleggingsdag Støren: Her kan du laste ned invitasjon i pdf-format
Presentasjon foredragsholdere og forberedelse til sesjon: Støren
Planleggingsdag Røros: Her kan du laste ned invitasjonen
Presentasjon foredragsholdere og forberedelse til sesjon: Røros
- Hvor:
Støren kulturhus/Støren ungdomsskole (GSK)
- Tidspunkt:
Kl. 08.30 – 15.00. Det serveres kaffe/te fra kl. 08.00
- Lunsj:
Det serveres enkel lunsj og frukt i løpet av dagen
- Påmelding:
Organiseres i den enkelte kommune
Gjennomføring av planleggingsdagen
Dagen er todelt – du deltar på èn forelesning og èn parallellsesjon.
Deltakergruppe
1:
Parallelle
sesjoner kl. 08.30 – 11.15
Forelesning
kl. 12.00 – 15.00
|
Deltakergruppe
2:
Forelesning
fra kl. 08.30 – 11.30
Parallelle
sesjoner fra 12.15 – 15.00
|
NB! Din leder vil informere deg om du tilhører deltakergruppe 1 eller 2. I tillegg vil det finnes oppslag på kursstedet.
Vi oppfordrer til samkjøring. Parkering ved skolen + grusplass vis à vis rådhuset på Støren. NB! Det er ikke mulig å parkere ved/utenfor rådhuset.
Felles forarbeid på skolene:
Ny Overordnet del for Læreplanverket trår i kraft høsten 2020. Verdiene i denne skal danne grunnlag for og gjennomsyre undervisningen. Dette forutsetter at det ved den enkelte skole er arbeidet med Overordnet del. I regionen vår er det bestemt at alle skoler i forkant av planleggingsdagen skal gjøre seg kjent med innholdet i Overordnet del. Dette omfatter:
- Opplæringens verdigrunnlag
- Prinsipper for læring, utvikling og danning
- Prinsipper for skolens praksis
Det er viktig at dere i forarbeidet ser på skolens praksis, drøfter innholdet i ny Overordnet del og ser på hvordan innholdet vil påvirke deres praksis når skolen nå skal:
- bygge sin praksis på verdiene i opplæringslovens formålsparagraf
- sørge for at menneskeverdet og de verdiene som støtter opp om det, legges til grunn for opplæringen og hele virksomheten.
- gi elevene historisk og kulturell innsikt og forankring, og bidra til at hver elev kan ivareta og utvikle sin identitet i et inkluderende og mangfoldig fellesskap.
- bidra til at elevene blir nysgjerrige og stiller spørsmål, utvikler vitenskapelig og kritisk tenkning og handler med etisk bevissthet.
- la elevene utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang, og la dem få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling.
- bidra til at elevene utvikler naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet
- gi elevene mulighet til å medvirke og til å lære hva demokrati betyr i praksis
Eksempel:
Skolene skal bidra til at elevene blir nysgjerrige og stiler spørsmål. Hva må da konkret gjøres i opplæringa for at elevene skal bli nysgjerrige? Hva må elevene lære for å kunne utvikle vitenskapelig tenking?
Her finner du ny Overordnet del til Læreplanen LK20
www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/overordnet-del/
Individuelt forarbeid
Alle bør i forkant av planleggingsdagen ha lest: Hva er fagfornyelsen?, dybdelæring og tverrfaglige temaer – pkt 2.5.1 – 2.5.3.
Etterarbeid
Innholdet fra planleggingsdagen følges opp på kommune- og skolenivå. I arbeidet skal du blant annet bruke kompetansen fra parallellsesjonen. Du må derfor ta de notatene du har behov for underveis.
Kort info om kursholderne
Forelesning:
|
|
|
Dosent, Svein Erik Andreassen, UiT
|
Tverrfaglige temaer:
|
|
- Demokrati og medborgerskap
|
Universitetslektor Gunnar Grut, NTNU
|
- Folkehelse og livsmestring
|
Førsteamanuensis Anne Torhild Klomsten, NTNU
|
|
Dosent, Alex Strømme, NTNU
|
Andre temaer:
|
|
|
Senterleder for Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning, Arne Johannes Aasen, NTNU
|
|
Rådgiver digital satsing, John Henrik Hanssen, Melhus kommune og lærer/IT-ansvarlig - Marit Rimereit Bjørtomt, Oppdal kommune
|
Gjennomføring av planleggingsdagen på Røros:
Last ned dokument lengre opp på siden for detaljert program for planleggingdagen på Røros.